Aranżacje wnętrz instytucji zależą w dużej mierze od ich przeznaczenia. Inaczej wyposaża się obiekty użyteczności publicznej, takie jak na przykład urzędy czy punkty obsługi klientów, a inaczej miejsca świadczące usługi opiekuńcze, takie jak szpitale czy domy dla seniorów. Odrębną kategorią instytucji są na przykład hotele i pensjonaty oraz akademiki, czyli miejsca oferujące nocleg i wyżywienie. Jeszcze inaczej mogą być aranżowane instytucje, których pracownicy nie mają bezpośredniego kontaktu z klientami, czy biura różnego typu.
Niezależnie od statusu czy dostępności instytucji należy podczas ich wyposażania zawsze pamiętać o ich potencjalnych użytkownikach. Najnowsze trendy w aranżacji różnego typu instytucji skłaniają się ku temu, aby przestrzeń była jak najbardziej przyjazna zarówno dla klientów, jak i dla stale w niej przebywających pracowników. Biorąc pod uwagę komfort i zadowolenie osób zatrudnionych w danej instytucji, projektanci starają się zadbać o możliwość personalizacji zajmowanych przestrzeni oraz o to, aby były one jak najbardziej przyjazne dla zdrowia pracowników.